از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

پیام های کوتاه

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن این دستگاه‌ها نفوذ نکرده باشند؛ این ابزارها، عادات رفتاری، زندگی و روابط ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند، اما آیا این تغییر تنها به این روابط و عادات خلاصه می‌شود؟

محققان سوئیسی کشف کرده‌اند که کارکرد بخشی از کورتکس (لایه‌نازک خاکستری پوشانندهٔ سطح مغز) که با انگشت سبابه و شست در ارتباط است، به نسبت میزان استفاده‌ای که افراد از گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش لمسی می‌کنند، افزایش می‌یابد. جالب است بدانید دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر فردی در طول هفته مدام در حال فرستادن پیام به دوستان خود باشد، ناحیه قیدشده مغز وی به‌شدت فعالیت خواهد کرد، اما اگر این روند چند روز متوقف شود آن ناحیه نیز خاموش خواهد ماند.

البته تاثیرات مذکور تنها از گوشی های هوشمند امروزی نشات میگیرد، و گوشی های کلاسیک تاثیری بر روی افراد نمیگذراند.این تحقیقات همچنین نشان می دهند که مغز فرد،حالات لمسی انگشتش را به شیوه‌ای خاص درک می‌کند.البته هنوز به طور قطع نظری در رابطه با ضرر های احتمالی استفاده مکرر از گوشی های هوشمند ارائه نشده است.نتیجه این تحقیق از این رو جالب است که نشان می دهد هماهنگی بین ذهن و انگشتان یک فرد، خاص موزیسین ها نیست و حتی در افراد عادی نیز این هماهنگی دیده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۵۹
M.Y

دکتر سحر شمیرانی دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین راههای کاهش درد دندان سیر است اگر یک حبه سیر را روی دندان خود قرار دهید و آن را بجوید دندانتان را درمان می‌کند.

وی اظهار داشت: آب نمک هم در کاهش درد دندان بسیار مفید است قرقره آب نمک در مواقعی که دندان درد می‌کند بسیار مفید است و همچنین لیموترش و روغن گل میخک.

وی در پایان توصیه کرد: از خوردن مواد اسیدی، شیرین، نوشابه های گاز دار پرهیز کنید؛ چون در پوسیدگی دندان تاثیر دارد هم درد دندان را زیاد می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۵۸
M.Y
باسلام; باتوجه به این که دوستان مترجم،کلیپ ساز اقدامی نکردند در جهت اطلاع رسانی بر آمدیم.دوستان می توانند از طریق بخش نظرات اقدام کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۳۸
M.Y

تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی نشان داده که برخی کهکشان‌ها به دلیل از دست دادن زودهنگام گاز مورد نیاز برای ایجاد ستاره‌های جدید، جوانمرگ می‌شوند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، به گفته فیزیکدانان نجومی دانشگاه غرب استرالیا، دو گونه اصلی کهکشان وجود دارد: کهکشان‌های «آبی» که هنوز فعالانه به کار ستاره‌سازی مشغولند و کهکشان‌های «قرمز» که از رشد بازمانده‌اند.

بیشتر کهکشان‌ها به آرامی پس از دو میلیارد سال یا بیشتر از حالت آبی به قرمز گذر می‌کنند اما برخی گذرها بطور ناگهانی و کمی پس از یک میلیارد سال رخ می‌دهند که از نظر کیهانی بسیار جوان محسوب می‌شود.

دانشمندان برای نخستین بار چهار کهکشان را در آستانه پایان شکل‌گیری ستارگان در آن‌ها مورد بررسی قرار دادند که هر کدام در مرحله متفاوتی از گذر قرار داشتند.

یافته‌های دانشمندان نشان داد، کهکشان‌هایی که به پایان مرحله ستاره‌سازی خود می‌رسند، بیشتر گاز خود را از دست می‌دهند.

هنوز مشخص نیست که چرا این گاز از کهکشان خارج می‌شود. یکی از احتمالات می‌تواند بلعیده شدن آن توسط سیاهچاله غول‌پیکر کهکشان یا کشیده‌شدن آن در کهکشان همسایه باشد.

این پژوهش در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۲۷
M.Y

همه ما به نوعی تداخل امواج الکترومغناطیسی را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم. مثلا وقتی گوشی خود را روی میز کار و در نزدیکی کامپیوتر قرار می‌دهید، در هنگام برقراری تماس و یا دریافت پیام، نویزی در اسپیکرهای کامپیوتر ایجاد می‌شود و حتی گاهی صفحه نمایش کامپیوتر شروع به لرزش می‌کند.
یا حالتی را در نظر بگیرید که درخودروی خود مشغول مکالمه با تلفن همراهتان هستید که متوجه تاثیر این امواج بر ضبط ماشین می‌شوید در این حالت ممکن است نویز آزاردهنده‌ای از بلندگوهای خودروپخش شود که ناشی از تداخل امواج الکترومغناطیسی است. همانطور که می‌دانید این امواج نامریی تاثیرات بسیاری بر دستگاهای الکتریکی اطراف خود می‌گذارند و حتی می‌توانند عملکرد آنها را مختل کنند. در حالت عادی تاثیر این امواج در اسپیکرهای معمولی و یا ایجاد اختلال جزیی در شبکه‌های رادیویی گرچه آزاردهنده است اما دردسرساز نیست.
همان طور که اشاره شد، این تداخل امواج و تاثیر دستگاه‌های الکتریکی بر یکدیگر، به قدری شایع است که هر یک از ما ممکن است در طول روز به یک یا دو مورد از آنها برخورد کنیم. اما مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شاهد این تاثیر ناخواسته بر دستگاه‌های حساسی باشیم که به نوعی با جان انسان‌ها سروکار دارند، مثل زمانی که در هواپیما و یا بیمارستان به سر می‌بریم.
در هواپیما چندین رادیو وجود دارد که هریک کاربرد مشخص خود را دارند. در کابین خلبان رادیویی وجود داد که از آن برای کنترل ترافیک هوایی استفاده می‌شود. رادیوی دیگری میزان فاصله هواپیما را با کامپیوترهای کنترل ترافیک هوایی تنظیم می‌کند. دستگاه‌های رادار نیز برای هدایت و تشخیص مسیر و بررسی وضعیت آب و هوا درهواپیما تعبیه شده‌اند و این ابزار و همه دستگاه‌های پیشرفته در هواپیما با بسامد مشخصی اقدام به تبادل اطلاعات می‌کنند.
در این حین اگر مسافری در هواپیما، اقدام به روشن کردن گوشی همراه خود کند، میدان مغناطیسی حاصل از آن، می‌تواند دستگاه‌های حساس موجود در کابین خلبان را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این حالت ممکن است سیگنال‌های بین دستگاه‌ها و حتی تبادل پیام‌های خلبان با برج مراقبت مختل شود و ریسک بروز حادثه افزایش می‌یابد.
در بیمارستان نیز، روشن کردن تلفن همراه و انجام مکالمه، می‌تواند مشکلی مشابه آنچه در هواپیما مطرح کردیم، به وجود آورد. دستگاه‌های موجود در اتاق‌های مراقبت ویژه و یا سایر بخش‌های حساس بیمارستان، با کمک شبکه بی‌سیم، اطلاعات بیمار را در اختیار پرستار بخش قرار می‌دهند.
در این خصوص تبادل اطلاعات بین بیمار و پرستار معمولا از طریق آنتن سیاه رنگی موجود در مانیتور بیمار صورت می‌گیرد و هرگونه تاثیری بر این اطلاعات، باعث ارزیابی نادرست از وضعیت بیمار می‌شود و ممکن است سلامت وی را با مخاطره روبه‌رو کند. بنابراین خاموش کردن تلفن همراه در مکان‌های حساس که با جان و سلامت افراد در تماس است، امری ضروری به شمار می‌رود که همه باید آن را رعایت کنیم.(منبع:عصرارتباط)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۴۱

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۴۰
M.Y

نگاه ها به فرهنگ عاشورا اکثرا معطوف به بعد دینی این مسئله بوده است در حالی که قیام امام حسین علیه السلام در ابعاد سیاسی و اجتماعی حرف های بسیاری برای گفتن دارد که متاسفانه زیاد و مناسب بدان نپرداخته ایم به همین دلیل به سراغ حجت اسلام و المسلمین نقویان روحانی نام آشنا رفتیم تا با کلام نافذ و شیرین خود پیرامون این موضوعات با ایشان به گفتگو بپردازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۳۸
M.Y

وَ مِنهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتَب إِلا أَمَانىَّ وَ إِنْ هُمْ إِلا یَظنُّونَ

و پاره‌ای از آنان عوامی  هستند که کتاب خدا را جز  مشتی خیالات و آرزوها نمی‌دانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بسته‌اند.

در ذیل این آیه ی شریف چنین نقل شده است که مردی به خدمت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کرد:

ای پسر رسول خدا(ص)!

با این که عوام یهود اطلاعی از کتاب آسمانی خود جز از طریق علمایشان نداشتند،چگونه خداوند آنها را بخاطر تقلید از علما و پذیرش آنان مذمت می کند؟! آیا عوام یهود با عوام ما که از علمای خود تقلید می کنند،تفاوت دارند؟

امام صادق علیه السلام فرمود: فرق آنها این است که عوام یهود از وضع علمای خود آگاه بودند و می دانستند که آنها به صراحت دروغ می گویند،حرام و رشوه می خورند و احکام خدا را تغییر می دهند.آنها با وجدان خود این حقیقت را دریافته بودند که چنین اشخاصی فاسق اند و جایز نیست سخنان آن ها را درباره ی خدا و احکام او بپذیرند.به این دلیل،خداوند آنها را نکوهش کرده است. اگر عوام ما هم از علمای خود فسق آشکار و تعصب شدید و حرص به دنیا و اموال حرام را ببینند و با این حال از انها پیروی کنند،مثل یهود خواهند بود که خداوند آنها را بخاطر پیروی از علمای فاسق نکوهش کرده است.

سپس امام علیه السلام فرمود:

عوام باید از دانشمندانی تقلید کنند که پاکی روح خود را حفظ می نمایند،دین خود را نگه می دارند و مخالف هوا و هوس و مطیع فرمان خدا هستند.
تفسیر نمونه،سوره ی بقره آیه ی 78
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۲۵
M.Y

از دیر باز، داستان آفرینش در میان مردم جهان مطرح بوده و در طول تاریخ ذهن بشر را این سؤال به خود مشغول داشته است: «جهان هستی را که آفریده و چگونه آفریده است؟» برخی مردم در پی جواب سؤال فوق دست به دامان طبیعت بردند تا راز آفرینش را کشف و برملا­ کنند! که سر انجام رفته رفته به پرستش طبیعت منجر شده است! دانشمندان، نخستین نشانه‌های موجود از دین را گرایش به پرستش طبیعت می‌دانند و معتقدند هم اکنون نیز، نمونه‌هایی از این گونه گرایش به طبیعت در مناطق دور افتادة جهان، مشاهده می‌شود.1

خوشبختانه با توجه به اهمیّت داستان آفرینش، کتاب­هایی مقدس قرآن و تورات، به طور تفصیل و گسترده به حکایت این داستان پرداخته‌اند. امّا متأسفانه دانشمندان، یا اصلاً به مقایسه داستان آفرینش از دیدگاه قرآن و تورات نپرداخته اند و اگر هم پرداخته بسیار اندک است به طوری که، حتی مقایسه مجموع قصه‌هایی قرآن و تورات تعداد شان از شمارش انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کنند. از این رو، در این مقاله، داستان آفرینش با نگاه مقایسه تطبیقی از دیدگاه قرآن و تورات، مورد بررسی قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۱۵

نگاه اجمالی

جیمز کلرک ماکسول (James Clerk Maxwell) ، که در سال کشف قانون القای فاراده به دنیا آمد ، بیشتر عمر کوتاه اما پر بار ، خود را در راه تدوین مبانی نظری کشف‌های تجربی فاراده صرف کرد. و به این ترتیب توانست معادلات احساسی خود را که بعد او تحسین همگان را برانگیخت، ابداع کند. بطوری که انیشتین با دو شکافی زیاد در معادلات ماکسول ، به نظریه نسبت رهنمون شد. انیشتین بزرگترین تحسین کننده ماکسول ، درباره او نوشت: "احساسات او را در لحظه‌ای تصویر کنید که معادلات دیفرانسیل فرمولبندی می‌شد. توسط می برایش ثابت کردند که میدانهای الکترومغناطیسی به صورت امواج قطبیده و با سرعت نور منتشر می‌شوند."

تصویر

شباهت معادلات ماکسول با معادلات دیگر

در مطالعه مکانیک کلاسیک و ترمودینامیک به یک سری قوانین و معادلات برخورد می‌کنیم که تا حد امکان یک موضوع را بطور کامل بیان می‌کنند. مثلا در مکانیک کلاسیک قوانین حرکت نیوتن نقش کلیدی بازی می‌کنند، به گونه‌ای که تشریح حرکت بدون استفاده از این قوانین عملا غیر ممکن است. در ترمودینامیک نیز سه قانون اساسی وجود دارند که همواره بحث‌های ترمودینامیک پیرامون این قوانین صورت می‌گیرد.

اغراق نکرده‌ایم که اگر بگوییم کلیه مباحث الکترومغناطیس کلاسیک بر اساس معادلات ماکسول صورت می‌گیرند. البته معادلات دیگری مانند معادله مربوط به شدت میدان الکتریکی و موارد دیگر نیز وجود دارند، اما همه این کمیتها باید به گونه‌ای تعیین شوند که معادلات ماکسول را ارضا کنند، یعنی جهت امتحان درست یا غلط بودن محاسبه یک کمیت مانند میدان الکترکی یا میدان مغناطیسی کافی است، کمیت مورد نظر در معادلات ماکسول قرار دهیم، اگر در این معادلات صدق کرد، نتیجه محاسبه درست بوده ، در غیر این صورت نتیجه محاسبه غلط خواهد بود.

تاریخچه

ماکسول نظریه الکترومغناطیس خود را در کتابی تحت عنوان "رساله‌ای درباره الکتریسته و مغناطیس" که در سال 1873 یعنی درست 6 سال قبل از نوشتن ، انتشار یافت، ارائه داد. اولیور هوی ساید (Oliver Heaviside) ، که به عنوان فردی بسیار خود آموخته و تلگرافچی بیکار شده شهرت داشت، نظریه الکترومغناطیس را در سالهای 1870 بخوبی فرا گرفته بود و همان اوست که نظریه ماکسول را در قالب چهار معادله‌ای که امروزه می‌شناسیم، در آورده است.

مقایسه قوانین حرکت نیوتن با قوانین ماکسول

گفتیم که معادلات ماکسول ، در الکترومغناطیس همان اهمیتی را دارد که قوانین حرکت نیوتن در مکانیک کلاسیک دارند. اما میان این دو تفاوت فاحشی وجود دارد. انیشتین نظریه نسبیت خود را در سال 1905 ، یعنی تقریبا 200 سال بعد از اعلام قوانین حرکت نیوتن و در حدود 40 سال بعد از معرفی معادلات ماکسول ارائه داد. همانگونه که معرفی شده است، در حالتهایی که سرعت اجسام نزدیک سرعت نور می‌شود، باید قوانین نیوتن بطور جدی تصحیح شوند، اما در این حالتها لزومی ندارد که تغییری در معادلات ماکسول داده شود، این معادلات با نظریه نسبیت خاص کاملا سازگار است. در واقع ، نظریه انیشتین از تفکر عمیق و دقیق او در باره معادلات الکترومغناطیس ماکسول نشات گرفته است.

تصویر

تشریح معادلات ماکسول

• معادله اول که می‌توان آنرا قانون گاوس در الکتریسته نیز نامید، بیان می‌کند که میدان الکتریکی با مقدار باری آن میدان را ایجاد می‌کند، رابطه مستقیم دارد.

• معادله دوم که می‌توان آنرا قانون گاوس در مغناطیس نام نهاد، بیان می‌کند، که تک‌قطب مغناطیسی وجود ندارد. یعنی بر خلاف بارهای مثبت و منفی که می‌توانند جدا از هم وجود داشته باشند، هرگز نمی‌توانیم دو قطب مغناطیسی (به عنوان مثال قطبهای یک آهنربا) را از هم جدا کنیم.

• معادله سوم که به قانون القای فارادی معروف است، بیان می‌کند که اگر میدان مغناطیسی (جدا از نظر تعداد یا از نظر جهت) تغییر کند، میدان الکتریکی در مدار القای می‌شود که به آن میدان الکتریکی القایی می‌گویند.

• معادله چهارم که به عنوان قانون آمپر نیز معروف است، بیان می‌کند که میدان مغناطیسی می‌تواند در نتیجه یک میدان الکتریکی متغیر و یا یک جریان الکتریکی متغیر ایجاد کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۱