از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا
پیام های کوتاه

۲۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

محققان موفق به کشف حالت جدیدی از ماده شدند


در زندگی روزمره با سه نوع از ماده سر و کار داریم، جامد، مایع و گاز. بعدها دانشمندان حالتی دیگری را با نام پلاسما به این سه نوع اضافه کردند تا به امروز که از ماده‌ای صحبت می‌کنیم که در هیچ کدام از این چهار دسته قرار نمی‌گیرد. تیمی بین‌المللی از دانشمندان موفق به کشف فازی از ماده شده‌اند که می‌تواند هم عایق باشد و هم ابررسانا و یا خواص فلزی و آهنربایی را از خود نشان دهد.


در صورت تأیید، کشف این ماده درهای جدیدی را به سوی دانشمندان و توسعه دهندگان تکنولوژی خواهد گشود. دانشمندان برای رسیدن به خواص ابر رسانایی باید برخی از مواد را تا دمای بحرانی یعنی ۲۴۳.۲- درجه‌ی سانتیگراد سرد کنند تا بتوانند برق را بدون مقاومت، یعنی بدون ایجاد گرما یا صدا یا هر نوع دیگری از انرژی در طول مسیر جابه‌جا کنند. اما در بعضی از مواد خاصیت ابررسانایی در دماهای بالاتر یعنی ۱۳۵- درجه نیز دیده می‌شود. اگر بتوان این مانع یعنی نیاز به رسیدن تا حرارت بحرانی را از میان برداشت و ابررسانایی در دمای محیط تولید شود، ابررسانایی دمای بالا انقلابی در تکنولوژی ایجاد خواهند کرد.

Phase change - en

هنگامی که از حالات ماده صحبت می‌کنیم سه حالت اصلی و شاید پلاسما را در طبیعت بتوانیم ببینیم، اما دانشمندان در آزمایشگاه‌های فیزیک بر روی فازهای عجیبی مانند ماده‌ی تباهیده، ابرشاره، ابر جامد، چگالش بوز-اینشتاین و پلاسمای کوارک گلوئون کار می‌کنند. تیمی از شیمیدان‌ها به سرپرستی کاسماس پرازیدس از دانشگاه توکوهوی ژاپن توانستند فاصله‌ی بین مولکول‌های کربن ۶۰ را با اضافه کردن روبیدیوم تغییر دهند و ماده را مجبور به تشکیل ساختار کریستالی جدیدی بکنند. مولکول‌های کربن ۶۰ که بیشتر به نام توپ‌های باکی شناخته می‌شود پس از گرفتن این ساختار کریستالی رفتاری ترکیبی از عایق، ابر رسانا، فلز و فاز مغناطیسی از خود نشان دادند. این تیم برای این ماده نام تجاری یان-تلر را برگزیده‌اند؛ اثری به نام یان-تلر بیان کننده‌ی حالتی در شیمی است که با فشار می‌توان آرایش هندسی مولکول‌ها و یون‌ها را تغییر داده و حالات رسانایی الکترونیکی متفاوتی به وجود آورد. این حالت جدید از ماده به دانشمندان اجازه می‌دهد به سادگی و با اضافه کردن فشار یک عایق را به هادی الکتریسیته تبدیل کنند. اضافه کردن فشار همان کاری است که اتم‌های روبیدیوم انجام می‌دهند. هنگامی که درباره‌ی اضافه کردن فشار صحبت کردیم، وارد کردن نیرویی زیاد در ذهن مجسم می‌شود که جسم را لِه کرده و مولکول‌ها را مجبور به نزدیک‌تر شدن به هم کند، اما دانشمندان این اعمال فشار را به صورت شیمیایی انجام می‌دهند، آن‌ها با اضافه کردن چیزی به ماده بین مولکول‌ها موانعی می‌سازند و مولکول‌هایی جدید را در فضاهای خالی به وجود آمده قرار می‌دهند که باعث نزدیک‌تر شدن فاصله‌ی اتم‌ها به هم می‌شود.

TOP IMAGE 2کریستال‌های یان-تلر

آنچه در تصویر بالا می‌بینید ساختار کریستالی ابر رسانای fulleride مولکولی متشکل از ۶۰ اتم کربن است که در ساختاری شبیه به توپ فوتبال در کنار هم چیده شده‌اند و فضاهای خالی به وسیله‌ی یون‌های فلزی قلیایی (کره‌ی آبی رنگ) اِشغال شده است. یون‌های فلز قلیایی روبیدیوم با اِشغال فضاهای خالی فاصله‌ی بین توپ‌های باکی را تغییر می‌دهند و به این صورت بالاترین درجه حرارت لازم برای شروع ابررسانایی ۳۵ درجه‌ی کلوین یا ۲۳۸.۱۵- درجه‌ی سانتیگراد می‌شود. البته هنوز هم این دمایی بسیار سرد است اما همین چند درجه بهبود نیز بسیار ارزشمند است.

اتفاقی که در فلز یان-تلر افتاده این است که با اعمال شدن این فشار شیمیایی تا مدتی نارسانا تبدیل به فلزی رسانای الکتریسیته می‌شود تا مولکول‌ها دوباره به ساختار قبلی خود باز گردند. بنابراین بین زمانی که ماده می‌خواهد همچون یک نارسانا عمل کند ولی الکترون‌ها هنوز آزادانه در سراسر ماده حرکت می‌کنند یک همپوشانی به وجود می‌آید، این مرحله‌ی گذار بین فازهای عایق و هادی چیزی است که قبلاً در هیچ ماده‌ای دیده نشده است. با بررسی این حالت ممکن است راهی برای تبدیل نارسانا به ابررسانا در دمای محیط به دست آید. به نظر می‌رسد با این روش توپ‌های باکی در دمای بحرانی بالاتر بتوانند خواص سوپر رسانایی را به دست بیاورند. ارتباط بین نارسانای والد، حالت فلزی بالاتر از دمای بحرانی و چیدمان اتم‌ها در حالت ابررسانایی سؤال کلیدی در رسیدن به این ابررسانای غیر معمول خواهد بود. هنوز تحقیقات زیادی بر روی این حالت از ماده و درک مکانیزم درگیر در تغییر دمای بحرانی آن در حال انجام است که نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از این ماده‌ی انقلابی در صنعت نخواهیم بود.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۴۳
M.Y

مجله خبری سرگرمی مسیرا :

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۲۲
M.Y

حل معمای چگونگی تشخیص چهره توسط مغز به رهبری دانشمند ایرانی


دانشمند ایرانی مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و همکارانش با استفاده از روشی که نورون‌ها را با کمک نور کنترل می‌کند، توانسته‌اند معمای چگونگی تشخیص چهره توسط انسان‌ها را حل کنند.


آرش افراز، دانشمند و محقق موسسه تحقیقات مغز مک گاورن MIT و نویسنده اصلی این تحقیق و همکارانش با استفاده از روش اپتوژنتیک به بررسی میمون‌های ماکاک پرداختند که برای شناسایی صحیح تصاویر چهره‌های مرد و زن آموزش دیده بودند.

دانشمندان از مدتها قبل، قابلیت شناسایی چهره را به نورون‌های آشکارساز چهره نسبت داده‌اند که تصور می‌شود مسئول تمایز قایل شدن بین چهره‌ها از میان اجسام است؛ اما تاکنون هیچ شاهد مستقیمی از این ادعا حمایت نکرده بود.

افراز گفت:

اگر این نورون‌های آشکارساز چهره در رفتار «تمایز قائل شدن بین چهره‌ها» نقش داشته باشند، در این صورت این رفتار باید با غیرفعال‌سازی آنها تغییر کند.

محققان از یک پروتئین حساس به نور برای سرکوب بخشهایی از مغز میمون‌های مورد آزمایش استفاده کردند. آن‌ها متوجه شدند که با سرکوب نورون‌ها، یک اختلال قابل توجه در توانایی حیوانات برای تشخیص جنسیت تصاویر ایجاد می‌شود.

به گفته افراز، این آزمایش یک گام رو به جلو در جهت درک ارتباطات بین نورون‌های خاص و رفتار نخستین‌ها محسوب می‌شود.

این تحقیق همچنین می‌تواند به توسعه پروتزهای بصری که نیازمند سیم‌کشی مستقیم به قشر تمپورال تحتانی مغز هستند، کمک کند. علاوه بر آن، درک سطح نوری مورد نیاز برای روش غیرفعال‌سازی عصبی اپتوژنتیک می‌تواند به توسعه درمان‌های کاشتی برای بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال کمک کند. افراز گفت:

ما می‌توانیم کاشت‌هایی را در قشر قرار دهیم که بطور خودکار پس از آغاز حمله صرع، روشن شده و قشر را با نور غیرفعال کند.

نتایج این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۱۰
M.Y

۱۰ مورد از بزرگترین اسرار ستارگان


برای هزاران سال انسان به آسمان شب همچون سرپوشی از چراغ‌های چشمک زن نگاه می‌کرد تا امروز که می‌دانیم آن‌ها میلیاردها ستاره‌ای هستند که جهان را تشکیل داده‌اند و هر ستاره دنیایی از شگفتی را همراه با خود دارد. از انفجار خیره کننده‌ی ابرانواختر تا سیاه چاله‌های نامرئی، ستاره شناسان بسیاری از اسرار ستارگان را حل کرده‌اند و بسیاری هنوز باقی‌مانده است.


۱. الماسی در آسمان

whitedwarf

وقتی یک ستاره به اندازه‌ی خورشید ما سوخت هسته‌ای خود را می‌سوزاند، آن را به لایه‌ی خارجی هُل می‌دهد تا زمانی که فقط یک هسته‌ی بسیار داغ به نام کوتوله‌ی سفید باقی بماند. در عمق ۵۰ کیلومتری پوسته‌ی کوتوله‌ی سفید، کربن کریستال شده و اکسیژن وجود دارد. در سال ۲۰۰۴ کوتوله‌ی سفید BPM 37093 در صورت فلکی قنطورس کشف شد که از کربن متبلور یا همان الماس به وزن پنج میلیون تریلیون تریلیون پوند ساخته شده است؛ الماسی به وزن ده میلیارد تریلیون تریلیون قیراط در آسمان.

۲. اجساد آسمانی

magnetar illustration

مگنتارها نوعی ستاره‌ی متراکم نوترونی یا ستاره‌ی مرده هستند که میدان مغناطیسی میلیون‌ها برابر قوی‌تر از هر آهنربایی بر روی زمین تولید می‌کنند. آن‌ها هر ده ثانیه فلش‌هایی از اشعه‌ی X همراه با انفجارهای گاه و بیگاه اشعه‌ی گاما از خود ساطع می‌کنند. تا سال ۱۹۹۸ مگنتارها به عنوان دسته‌ای مستقل از ستارگان طبقه‌بندی نشده بودند گرچه دو دهه پیش از آن، آن‌ها را دیده بودیم. در مارس سال ۱۹۷۹ یعنی چند ماه پس از فرود موفق فضاپیما به جو زهره، به ترتیب ۹ فضاپیمای اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، همچنین چندین رصدخانه تابشی هولناک از اشعه‌ی گاما با انرژی که خورشید در طول هزار سال می‌تواند آزاد کند، ثبت کردند. این تابش حداقل صد مرتبه قوی‌تر از هر تابش ستاره‌ای است که تا آن زمان کشف شده بود. با توجه به اینکه اشعه‌ی گاما با سرعت نور حرکت می‌کند در تشخیص این انفجار توسط ماهواره‌ی هلیوس که در مدار خورشید قرار داشت و باقی فضاپیماها فاصله‌ی زمانی به وجود آمد. این انفجار از باقی مانده‌ی یک ابرنواختر به نام N49 که ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از بین رفته، و از میان ابر ماژلانی غول پیکری ساطع شده بود.

۳. ستاره‌های محلی

pleiades seven

خوشه‌های ستاره‌ای از ستارگانی که در یک زمان به وجود آمده‌اند، بعضی از ده‌ها و برخی دیگر از میلیون‌ها ستاره تشکیل شده‌اند؛ بعضی از خوشه‌های ستاره‌ای با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند مثل خوشه‌ی معروف پروین در صورت فلکی ثور. ستاره‌ها در یک منطقه شکل می‌گیرند ولی اینکه چرا بعضی از آن‌ها با هم تشکیل خوشه‌ی ستاره‌ای را می‌دهند هنوز یک راز حل نشده باقی‌مانده است.

۴. ستارگان غران

sgr burst

همانند زمین لرزه در این پایین، در عضی از ستاره‌های نوترونی هم با پاره شدن سطح ستاره از هم ستاره لرزه به وجود می‌آید. در سال ۱۹۹۹ ستاره شناسان انفجارهای گاما و اشعه‌ی X از ستاره‌های نوترونی را به این شگفتی نسبت دادند. اینکه چقدر این انفجار می‌تواند قدرتمند باشد هنوز از اسرار حل نشده باقی‌مانده است اما به تازگی جان میدلدیچ و تیمش از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا دریافتند که برای نوعی خاصی از ستاره‌های نوترونی چرخان به نام پولسار یا تپ‌اختر، زمان وقوع زلزله‌ی بعدی با قدرت آخرین زلزله متناسب است.

۵. سوپر ستاره‌ها

neutron accretion

ستاره‌های نوترونی از بقایای انفجار ابر نواختر متولد می‌شوند، آن‌ها باقیمانده‌های ستاره‌ای در حال مرگ به جرم خورشید را در توپی به اندازه‌ی یک شهر کوچک فشرده کرده و تا یک قدمی تبدیل شدن به سیاه چاله پیش می‌روند. ستاره‌های نوترونی از چگال‌ترین اشیاء جهان هستند، تنها یک قاشق چایخوری از خاک آن‌ها میلیاردها تن وزن دارد و اگر میشد آن قاشق را بر روی زمین بریزیم، همانند چاقویی که در کره فرو می‌رود، تا مرکز زمین را سوراخ می‌کرد. در سال ۲۰۰۵ دانشمندان ناسا منبع پرتوهای گامایی درخشان‌تر از صد هزار خورشید کشف کردند و توانستند رازی ۳۵ ساله را حل کنند. هنگامی که دو ستاره‌ی نوترونی با سرعت ده‌ها هزار کیلومتر در ثانیه به هم برخورد کنند چنین انفجارهای عظیمی از امواج گاما به وجود می‌‌آید.

۶. ستاره‌های تک تیرانداز

rrat

کلاس جدیدی از ستاره‌ها به نام ستارگان چرخنده‌ی رادیویی ناپایدار (RRAT) کشف شده‌اند که امواج بی‌ثباتی را از خود ساطع می‌کنند. این ستاره‌ها اجرام عظیمی نوترونی هستند که متناوباً امواج رادیویی به طول حداکثر دو میلی‌ثانیه را بین سکوت‌هایی سه ساعته از خود ساطع می‌کنند. برای یافتن این ستاره‌ها ستاره شناسان مجبورند این کسرهای ثانیه‌ای از امواج رادیویی را از میان ساعت‌ها سکوت تشخیص داده و بین آن‌ها و تداخلات رادیویی زمین تمایز قائل شوند. صدها یا هزاران RRAT فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد.

۷. متاهل‌ها

binary-star

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تا ۸۵ درصد از ستارگان کهکشان راه شیری در سیستم‌هایی چند ستاره‌ای قرار گرفته باشند. تا چندی پیش تصور میشد ستاره‌ها نمی‌توانند تنها باشند، امروزه می‌دانیم بیشتر از نیمی از تمام ستارگان، ستاره‌های دوتایی هستند؛ دو ستاره‌ای که نیروی گرانش آن‌ها را نزدیک به هم نگاه داشته است همچنین وقتی سه ستاره یا بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌شوند سیستمی چند ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار ستاره شناسان سیاره‌ای را در حال چرخش بر دور یک سیستم دو ستاره‌ای کشف کردند.

۸. انفجار مرموز

kepler supernova

انفجار غم‌انگیز یک ستاره موج شُکی با سرعت ۳۵ میلیون کیلومتر بر ساعت را به اطراف ساطع می‌کند، این آتش بازی آخرین لحظات عمر بعضی از ستارگان را به درخششی تماشایی تبدیل می‌کند. وقتی ستاره‌ای با جرم بیشتر از هشت برابر خورشید به پایان عمرش نزدیک می‌شود، نیروی گرانش بر فشار لایه‌های درونی غلبه کرده و سطح بیرونی ستاره را به درون می‌کشد تا اصطلاحاً ستاره در خودش فرو بریزد. پس از این جت عظیمی از نور و ماده به فضا می‌پاشد و یک ابرنواختر را شکل می‌دهد. از زمان تولد ابرنواختر یوهانس کپلر در سال ۱۶۰۴، ستاره شناسان نتوانسته‌اند شاهد انفجار ابرنواختر دیگری در کهکشان راه شیری باشند.

۹. فوران‌های خورشیدی

soho

جو خورشید یا تاج خورشید در دمای دو میلیون درجه‌ی سانتیگراد می‌جوشد و می‌تواند فوران‌هایی از ذرات پر انرژی را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به اطراف بفرستد که توفان خورشیدی نامیده می‌شوند. هنگامی که این ذرات باردار به سیاره‌ی ما می‌رسند توسط میدان مغناطیسی زمین منحرف شده و گاهی ارتباط ماهواره‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی و حتی تلفن‌های همراه را مختل می‌کنند. شفق‌های قطبی یکی دیگر از زیبایی‌های این پدیده‌ی طبیعی هستند که پس از ورود ذرات باردار خورشیدی به جو در مدارهای قطبی دیده می‌شوند. بزرگترین فوران‌های خورشید انرژی برابر میلیون‌ها بمب هیدروژنی دارد و اگر می‌توانستیم این انرژی را مهار کنیم، تنها یکی از آن‌ها برای تأمین نیروی ایالات متحده تا صد هزار سال کافی بود. ستاره شناسان شروع به تحقیق بر مکانیزم درونی خورشید کرده‌اند تا شاید بتوانند این فوران‌های آتشین را پیش‌بینی کنند.

۱۰. دروگر شوم

black-hole

سیاه چاله‌ها انقدر چگال هستند که هیچ چیز نمی‌تواند از جاذبه‌ی قدرتمند آن‌ها فرار کند و اگر چیزی از افق رویداد آن‌ها بگذرد هیچ راهی برای فرار نخواهد داشت، حتی اگر آن چیز نور باشد. ستاره شناسان شواهدی قوی از وجود سیاه چاله‌هایی فوق قدرتمند کشف کرده‌اند که از فرو ریختن ستارگانی عظیم ایجاد شده و جرمی برابر با میلیون‌ها خورشید را در خود فرو کشیده‌اند.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۷
M.Y

زیست شناسان اولین ماهی خونگرم اقیانوسی را یافتند

اوپا، یک گونه ماهی اقیانوسی بسیار بزرگ است که بدنی پهن و پف کرده با باله هایی بلند دارد. این موجود دو متری ظاهر جذابی دارد که در برخورد اول، نگاه هر کسی را به سوی خود جلب می کند و برخی را هم به خنده وا می دارد. اما جدا از همه این موارد، یک مسئله ناشناخته در مورد اوپا وجود داشته که زیست شناسان اخیرا متوجه آن شده اند.

اوپا تنها ماهی خون گرمی است که تا به حال یافت شده و منظور از خون گرم بودن این است که دمای بدن اش ۵ درجه سانتی گراد از محیط اطرافش گرم تر است.

به طور کلی، ماهی ها دمای بدن خود را با محیط اقیانوس، دریا و هر محیط آبی دیگری که در آن زندگی می کنند تطابق می دهند. البته استثناهایی هم وجود دارد. برخی از شناگران ماهر و شکارچیان اقیانوس ها می توانند به صورت موقتی برخی از اجزای بدن خود را گرم تر کنند اما اگر به دنبال شناگری می گردید که تمام بدن اش گرم تر از محیط آبی باشد، اوپا اولین نمونه یافت شده است.

ماهی ها عموما قادر به گرم کردن قلب و مغز خود نیستند اما اوپا از پس این کار هم بر می آید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نتیجه کشف اخیر محققین که براساس یک حادثه بود، امروز در Science منتشر شد. نیکولاس وگنر، زیست شناس اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا به National Geographic گفت که در طی پژوهش های برنامه ریزی شده، به گروهی از اوپاها برخوردند و تصمیم گرفتند که تحقیقات بیشتری در مورد شان انجام دهند.

پس از تشریح، وگنر متوجه شد آبشش های ماهی ها دقیقا همان مدل از شبکه رگ های خونی قرمز و آبی که رتیا میرابیلیا نام دارد و در کوسه ها یافت می شود را دارند. اما تفاوتی که اوپا با کوسه یا ماهی تن دارد این است که رگ های مورد نظر درون آبشش ها قرار گرفته اند و نه در عضلات شنایی.

wegner5HR.0

زمانی که اوپا باله های سینه ای خود را حرکت می دهد، خون گرم به تمام بافت های بدن اش وارد می شود. این اتفاق درست زمانی رخ می دهد که خون هنوز به آبشش ها نرسیده تا در تماس با آب خنک قرار بگیرد و دما از دست دهد.

زمانی که خون وارد آبشش می رسد، غنی از اکسیژن می شود و سپس به جریان می افتد تا بافت ها را اکسیژن رسانی کند. فرآیند از دست دادن اکسیژن توسط سلول های خونی ایجاد گرما می کند. اجتناب ناپذیر است که آبشش های اوپا نسبت به دیگر قسمت های بدن اش سردتر باشند اما دمای پایین تر این ناحیه، آسیبی به گرمای مورد نیاز بخش هایی چون قلب، مغز و ماهیچه های ماهی وارد نمی کند.

هیچ ماهی دیگری نمی تواند قلب خود را گرم تر از دیگر نقاط بدن اش نگه دارد. حداقل دانش کنونی زیست شناسان که اینگونه می گوید.

تا همینجای کار هم اوپا منجر به کشف بزرگی برای وگنر و تیم اش شده اما باز هم نکاتی وجود دارد. به علت سایز بزرگ و شکل و شمایل خاص، وگنر بر این باور بود که احتمالا اوپا شناگر کندی باشد، اما وی سخت در اشتباه بود.

با اتصال سنسور به چند ماهی از این گونه، محققین دریافتند که اوپاها در مدت زمان اندکی، هزاران کیلومتر شنا کرده اند. وگنر می گوید: “همه شواهد اعلام می کند که این ماهی بسیار سریع و شکارچی فعالی است.”

منبع:دیجیاتو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۲
M.Y

مجله دین و مذهب مسیرا؛ همانطور که انتظار فرج مولا امام زمان (عج) جزو افضل اعمال دنیاست و در روایات فضیلت و ثواب بسیارى براى منتظران آن امام منتظر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بیان شده است. امروز ما در مسیرا به چند نمونه اکتفا مى کنیم:

1. جعفر بن ابى دلف مى گوید: شنیدم حضرت امام رضا (علیه السلام) مى فرمودند:

همانا امام بعد از من پسرم على است، امر او امر من، گفته اش گفته من و اطاعتش اطاعت از من است و امام بعد از او، پسرش حسن است، امر او امر پدرش، و گفته او گفته پدرش و اطاعت او اطاعت از پدرش مى باشد. سپس ساکت شدند.

عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! امام بعد از حسن (علیه السلام) کیست؟ پس آن حضرت به شدت گریستند، سپس فرمودند:

البته بعد از حسن پسرش آن که قائم به حق و مورد انتظار است، مى باشد.

گفتم: اى فرزند رسول خدا چرا (قائم) نامیده شده است؟ حضرت فرمودند:

چون که او به خیزد، پس از آن که یادش مرده باشد و بیشتر معتقدان به امامتش برگشته باشند.

گفتم: چرا منتظر نامیده شده است؟ حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند:

زیرا او را غیبتى است که روزهاى بسیار و مدتى طولانى دارد، پس مخلصان منتظر خروجش باشند و اهل تردید انکارش کنند، و جاهلان یاد او را به استهزا گیرند، و وقت گذاران در آن دروغگو شوند، و عجله کنندگان در آن هلاک گردند، و تسلیم شوندگان در آن نجات یابند. (1)


2. کسى از امام صادق (علیه السلام) پرسید: چه مى گویید درباره شخصى که داراى ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را مى کشد و در این حال از دنیا مى رود؟ امام صادق (علیه السلام) در پاسخ فرمودند:

او همانند کسى است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد ارتش او) بوده باشد - سپس اندکى سکوت کردند - و فرمودند: مانند کسى است که با پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در مبارزاتش همراه بوده است. (2)


3. فیض بن مختار از امام صادق (علیه السلام) روایت کند که حضرت فرمودند:

هر کس از شما بمیرد، درحالى که منتظر این امر (ظهور حضرت مهدى علیه السلام) باشد، همانند کسى است که با حضرت قائم (علیه السلام) در خیمه اش بوده باشد. سپس چند لحظه اى درنگ کرده و  آن گاه فرمودند: نه، بلکه مانند کسى است که در خدمت آن حضرت شمشیر بزند. سپس فرمودند: نه به خدا، همچون کسى است که در رکاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شهید شده باشد). (3)


4. حضرت علی (علیه السلام) درباره فضیلت انتظار فرج فرمودند: منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید، به درستى که بهترین عمل نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است. (4)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۰
M.Y

رژه‌ی ارتش روسیه


دیروز ارتش روسیه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین رژه‌ی نظامی خود را برگزار کرد. این ارتش در جریان رژه‌ی باشکوه شماری از مدرن‌ترین جنگ‌افزارهای خود را که از آخرین فناوری‌های روز بهره می‌برند، رونمایی کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی به ماشین آلات نظامی جدید این کشور داشته باشیم.


جنگ جهانی دوم در 9 می 1945 به ایستگاه آخر خود رسید و با تصرف برلین توسط ارتش‌‌های سه کشور بریتانیا، آمریکا و شوروی، آخرین جنگ جهانی تاریخ بشر پایان یافت. دیروز ارتش روسیه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ، بزرگ‌ترین رژه‌ی نظامی خود را در مقابل کاخ کرملین برگزار کرد. در جریان برگزاری این رژه‌ی نظامی، روس‌ها از تجهیزات نظامی جدید خود رونمایی کردند.

تانک فوق پیشرفته‌ی آرماتا - T14

یکی از خبرسازترین ماشین‌های جنگی مدرن روسیه که سر و صدای بسیاری را ایجاد کرده، تانک مدرن Armata T-14 است که به‌عنوان نسل جدید تانک‌های روسی برای جایگزین شدن با تانک‌های دوران شوروی توسعه یافته است.

تانک آرماتا T-14 روسی

آرماتا بسیار پیشرفته است و از ساختار اتوماتیکی بهره می‌برد، بطوریکه ارتش روسیه این تانک را پایه‌ای برای تولید تانک‌های روباتیک آینده می‌داند. این تانک از وجود یک پیشرانه‌ی دیزلی قدرتمند بهره می‌برد. قدرت موتور آرماتا T-14 در حالت حداکثری برابر 1500 اسب بخار است، اما در استفاده‌ی معمول قدرت آن به 1200 اسب بخار محدود می‌شد. برای انتقال نیروی تولید شده به چرخ‌ها از یک گیربکس 8 سرعته استفاده می‌شود. آرماتا - T14 در سریع‌ترین حالت ممکن قادر است به سرعت 80 کیلومتر در ساعت دست یابد.

این تانک از وجود برج گردان با قابلیت کنترل از راه دور بهره می‌برد. روی این برج گردان یک توپ 125 میلی‌متری قرار دارد که می‌تواند موشک‌های هدایت شده‌ای را هدایت کند.

تانک روسی آرماتا T-14

برای راه‌اندازی این تانک سه اپراتور درون کپسول تقویت شده در جلو تانک قرار می‌‌گیرند. این سه تن از تجهیزات مورد استفاده برای شلیک گلوله‌ها و توپ‌ها فاصله‌ی مناسبی دارند. ضمنا روس‌ها برای تقویت هر چه بیشتر این کپسول از کامپوزیت سه لایه استفاده کرده‌اند که مقاومت بالایی در برابر راکت‌های ضد تانک دارد.

شاسی این تانک قابلیت تغییر کاربری را دارد. با کمی تغییر می‌توان این شاسی را برای ساخت یک ماشین نظامی تهاجمی، یک ماشین مهندسی یا یک راکت‌انداز چند منظوره مورد استفاده قرار داد.

روسیه برای وارد کردن 2٫300 دستگاه آرماتا به خدمت تا سال 2020 میلادی برنامه‌ریزی کرده است. تانک‌های آرماتا جایگزین تانک‌هایی خواهند شد که از دوران شوروی سابق در خدمت ارتش هستند.

 براساس اظهار نظر کارشناسان تجهیزات نظامی، جنگ‌افزارهای جدید روسیه را باید برگرفته از طراحی جدیدی خواند که کاملا با ماشین‌های جنگی سال‌های 1960 تا 1970 این کشور متفاوت هستند.

نفربر Kurganets-25

جنگ‌افزار دیگری که در جریان رژه به نمایش گذاشته شد، Kurganets-25 است که در دو نسخه‌ی اصلی با عناوین BTR و BMP به خدمت ارتش درخواهد آمد. هر دوی این ماشین‌ها را باید نفربرهای مدرن ارتش روسیه خواند، با این تفاوت که BMP از اسلحه‌ها و سیستم‌ شلیک قوی‌تری بهره می‌برد.

نفربر Kurganets

در نفربر کورگانتس-25 نیز قسمتی که اسلحه‌ها تعبیه شده‌‌اند، از قسمتی که سرنشینان در آن قرار خواهند گرفت، جدا شده است. ضمنا می‌توان تمامی اسلحه‌ها را بصورت ریموت کنترل کرد. روی نفربر کورناگتس-25 می‌توان توپ‌های 30 یا 57 میلی‌متری قرار داد.

نفربر Boomerang

نفربر Boomerang

ارتش روسیه دیروز از نفربر دیگری نیز با عنوان Boomerang رونمایی کرد که در واقع یک نفربر تهاجمی دو زیست است. شاسی بومرنگ نیز قابلیت استفاده در سایر ماشین‌های نظامی را دارد. براساس اطلاعات ارائه شده این نفربر با الگوبرداری از نفربرهای غربی طراحی شده و دارای ۸ چرخ است. این نفربرها اصطلاحا 8 در 8 نام دارند و نیروی موتور در آن‌ها به هر 8 هشت چرخ بصورت همزمان انتقال داده می‌شود.

موشک بالستیک قاره‌پیمای RS-24

موشک قاره‌پیمای بالستیک RS-24 از سال 2009 میلادی وارد خدمت ارتش روسیه شده است. این موشک قاره‌پیما به‌عنوان برنامه‌ی توسعه‌ی سیستم Topol M طراحی و وارد خدمت ارتش شده است.

موشک بالستیک RS-24

این موشک بالتسیک قادر است بصورت مستقل از هم ده کلاهک هسته‌ای را برای انهدام اهداف مختلف حمل کند. از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر این موشک، باید به امکان پرتاب آن از روی سکوی متحرک و سیلو پرتاب موشک اشاره کرد.

RS-24 دارای سیستم طعمه است که با استفاده از آن سیستم‌‌های ضد هوایی دشمن را فریب می‌دهد. بسیاری از کارشناسان توسعه‌ی این موشک بالستیک را در پاسخ به گسترش دامنه‌ی سیستم دفاع ضد موشکی امریکا در شرق اروپا می‌دانند. براساس اطلاعات منتشر شده، برد این موشک 11٫000 کیلومتر است. این موشک در سریع‌ترین حالت ممکن سرعتی برابر 20 ماخ یا 24٫500 کیلومتر در ساعت دارد که به واقع سرعت بسیار بالایی است. ارتفاع این موشک بالستیک 20 متر و وزن آن نیز 49 تن است. RS-24 قادر است با تقریب 150 تا 250 متر هدف‌گیری کند. شاید آگاهی از قطر دو متری این موشک گویای همه چیز باشد.

توپ خود کششی Koalitsiya-SV

کوالیتسیا-SV یک توپ خودکششی جدید ارتش روسیه است که براساس اطلاعات ارائه شده مبتنی بر پوسته‌ی تانک آرماتا طراحی شده است. این توپ خودکششی از وجود توپ 152 میلی‌متری بهره می‌برد و وزن کلی آن 55 تن است.

توپ خودکششی Koalitsiya

براساس اطلاعات ارائه شده توسط وزیر دفاع روسیه، این توپ قادر است اهدافی را در فاصله‌ی 70 کیلومتری به راحتی مورد اصابت موشک قرار دهد. این توپ با هدف انهدام تجهیزات زرهی و استحکامات دشمن در پشت جبهه‌ی نبرد طراحی شده است.

پرتاب‌کننده‌ی موشک زمین به هوای Buk

 سیستم پرتاب موشک زمین به هوای بوک از جمله‌ی تجهیزاتی است که پیش‌تر وارد خدمت ارتش روسیه شده است. این سیستم حتی در اختیار شماری از کشورهای دیگر نیز قرار گرفته که از جمله‌‌ی آن می‌توان به آذربایجان، چین و هند اشاره کرد.

موشک زمین به هوای Buk

این موشک زمین به هوا متهم اصلی سقوط هواپیمای ایر آسیای مالزی برفراز آسمان اوکراین در جولای 2014 است. در جریان سقوط این هواپیما که طرفین درگیری مسئولیت آن را به گردن دیگری انداختند، تمام 298 مسافر پرواز جان سپردند.

سیستم موشکی بوک با خودروهایی که روی آن‌ها رادارهایی نصب شده همراهی می‌شوند. این موشک‌ها قادر است تا ارتفاع 25٫000 متری سطح زمین پرواز کرده و حتی موشک‌های کروز را نیز همچون هواپیماها مورد اصابت قرار دهد.

سیستم راکتی ضد تانک Kornet-D

روسیه اخیرا سیستم موشکی ضدتانک کورنت را که در سال 2009 معرفی شده بود، ارتقا داد. این راکت‌ها نه‌تنها قادرند تا تانک‌ها را مورد اصابت قرار دهند، بلکه توانایی هدف قراردادن هواپیماها را نیز دارند. این راکت‌ها قادرند در ورقه‌‌های فولادی با ضخامت 130 سانتی‌متر نیز نفوذ کنند.

سیستم راکتی ضد تانک Kornet

سیستم هدف‌گیری و هدایت‌کننده‌ی مورد استفاده در این سیستم موشک از دوربین‌هایی با رزولوشن بالا و سیستم مادون قرمز در کنار لیزر بهره می‌برد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۵۹
M.Y

تماشا کنید: کنترل دست یک فرد توسط دستورات مغز فرد دیگر


زمانی که دستوری از سوی مغز برای حرکت دادن دست صادر می‌شود، سیگنالی الکتریکی از سوی مغز و از طریق ستون فقرات و نخاع و سپس رگ‌های اعصاب به سمت ماهیچه‌های دست گسیل می‌شود. یک اعصاب‌‌شناس موفق شده با خواندن دستورات صادر شده از سوی مغز یک فرد، دست فرد دیگری را حرکت دهد.


گرگ گیج، اعصاب‌شناسی است که موفق شده با شناسایی سیگنال‌های الکتریکی صادر شده توسط مغز یک انسان، دست فرد دیگری را به حرکت وا دارد. وی در آزمایش خود طی سخنرانی با استفاده از دو داوطلب، این موضوع را بصورت عملی به همه نشان داد. در جریان این آزمایش، گِیج در ابتدا با استفاده از الکترودهایی، سیگنال‌های ارسال شده توسط رگ‌های اعصاب یکی از داوطلبان را که دست خود را حرکت می‌دهد، خواند.

وی سپس الکترودهایی را روی دست داوطلب دوم وصل کرد. پس از اینکه الکترودها بصورت کامل روی بازوی داوطلب دوم وصل شد، کافی بود تا داوطلب اول فرمان مغزی را مبنی بر حرکت دست صادر کند، تا دست داوطلب دوم حرکت کند. نکته‌ی جالب در این خصوص، حرکت ناگهانی دست داوطلب دوم است که وی را بسیار شبیه به زامبی‌ها کرده است.

با توجه به اینکه کمپانی متعلق به گیج با عنوان Backyad Brains تجهیزات مربوط به این کار را تولید می‌کند، می‌توان این آزمایش را در منزل نیز انجام داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۵۲
M.Y

بطری آب تاشو


در هر دقیقه 90 هزار بطری پلاستیکی به چرخه‌ی بی‌پایان زباله‌های تولیدی انسان اضافه می‌شود. زباله‌هایی که به سادگی تجزیه نشده و به طبیعت باز نمی‌گردند، بلکه بیش از پیش آلودگی محیط زیست را رقم می‌زنند. طرح‌های زیادی برای استفاده از مواد جایگزین ارائه شده که در این مجال به یکی از آنها خواهیم پرداخت.


طی یک گردش بیرون از منزل، رفتن به محل کار یا مراکز آموزشی، به ویژه در روزهای گرم سال، هیچ چیز به اندازه‌ی نوشیدن آب خنک، دلچسب و تسکین دهنده نیست.

بطری آب قابل بازیافت

بطری‌های پلاستیکی آب، در طرح‌ها و اشکال مختلف، انتخاب بسیاری از افراد برای چنین موقعیت‌هایی هستند. ظروفی که بعد از خالی شدن خیلی ساده به دور انداخته می‌شوند. اما واقعیت این است  پلاستیک آفت محیط زیست شده و تا سالیان سال به طبیعت باز نمی‌گردد. پس بهترین راه استفاده‌ی کمتر از این ماده و جایگزینی آن با موادی است که قابل بازیافت هستند.

plastic-bottle-floating-in-a-lake

پیش‌تر مموباتل را به شما معرفی کردیم. بطری آبی در ابعاد متفاوت که به راحتی در کیف یا جیب جا شده و به دفعات قابل استفاده است. این بار سراغ طرح دیگری می‌رویم که در همین راستا طراحی و ارائه شده است.

مموباتل

Memobottle

نیکی سینگلوب (Niki Singlaub) مدت‌ها در جستجوی بطری آبی بود که بتوان آن را به راحتی و تحت هر شرایط و وضعیت آب و هوایی و اقلمیی با خود به همه جا برد. در عین حال او به دنبال ظرفی بود که خطری نیز برای محیط زیست نداشته باشد. او می‌گوید که در جستجوی خود ناکام مانده و سرانجام ایده‌ی ساخت "Hydaway" به ذهنش رسیده است. بطری آبی که به دفعات قابل استفاده بوده و در عین حال تا شده و به راحتی در جیب یا کیف جای می‌گیرد. 

بطری آب تاشو

بطری آب تاشو

این بطری جدید از سیلیکون مناسب برای درجه و بسته بندی موّاد غذایی ساخته شده و تا 600 میلی‌لیتر آب را در خود جای می‌دهد. به علاوه زمانی که دیگر نیازی به آن نیست روی خود جمع شده و در این حالت با ارتفاعی معادل 3.2 سانتیمتر، به راحتی و بدون زحمت در جیب یا کیف قرار گرفته و درنتیجه حمل آن آسان است.

بطری آب تاشو

بطری آب تاشو

ایده‌ی ساخت این بطری تاشو در ژوئن 2012 به ذهن سینگلوب خطور کرد. بعد از بررسی و تغییر و توسعه، این طرح در آوریل 2015 در قالب یک پروژه در دنیای ذهن‌های خلّاق Kickstarter پا به عرصه‌ی وجود گذاشت.

بطری آب تاشو

بطری آب تاشو

بطری آب تاشو

برای آشنایی بیشتر با این طرح، از شما دعوت می‌کنیم به تماشای ویدیوی زیر بنشینید.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۴۴
M.Y

سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار، دنباله‌ی بازی محبوب Snake با نام جدید Snake Rewind برای پلتفرم‌های اندروید، آی‌او‌اس و ویندوزفون منتشر شد و هم اکنون این بازی دوست داشتنی، در مارکت‌ها قابل دسترس است. 


چند روز پیش خبری مبنی بر ساخت یک دنباله برای بازی محبوب "مار" منتشر کردیم که با خوش‌قولی سازندگان این بازی، Snake Rewind درست در تاریخ وعده داده شده، در مارکت‌های مختلف و برای سه پلتفرم اندروید، آی‌او‌اس و ویندوزفون منتشر شد که این موضوع بدون شک تاثیر فوق‌العاده‌ای در استقبال دوباره‌ی هواداران Snake، از نسخه‌ی جدید این بازی خواهد داشت. همه چیز در این بازی از نسخه‌ی قدیمی آن الهام گرفته شده و در کنار چند قابلیت جدیدی که به بازی اضافه شده است، مابقی قوانین بازی ریشه در نسخه‌ی اولیه‌ی خود دارد. گرافیک مار جدید به شدت چشم‌نواز‌تر شده و با رنگ‌بندی شادی که برای محیط آن در نظر گرفته شده، دیگر با محیط تک رنگ و ساده‌ی قدیم مواجه نخواهید بود. روملس دیزاین، سازنده‌ی بازی می‌گوید: بازی Snake Rewind عناصر نمادین و گیم‌پلی ادراکی بازی قدیمی Snake را مورد استفاده قرار داده و آن‌ها را با جلوه‌های بصری، صداگذاری و ویژگی‌های نوآورانه‌ی خوبی ترکیب کرده است.

Snake-Rewind2

با اولین اجرای بازی، به خوبی متوجه تلاش تیم سازنده برای دست‌نخورده باقی ماندن المان‌های خاطره‌انگیز بازی خواهید شد که به نوعی با انجام کمترین تغییرات، موفق به خلق عنوانی امروزی و جذاب شده است که بر خلاف سبک ساده‌اش، پتانسیل فوق‌العاده بالایی برای تبدیل شدن به یکی از بازی‌های محبوب و همه‌گیر این روزها را دارد. احتمال آن که Snake Rewind هم به سرنوشت بازی‌هایی همچون Flappy Bird یا Crossy Road دچار شود، چندان دور از ذهن نیست. در این نسخه از بازی "مار"، دیگر تنها هدف شما طولانی‌تر شدن مار نیست و در هر مرحله، با چالش‌ها و ماموریت‌های خاصی نیز مواجه خواهید شد که با قرار گرفتن سیستم امتیازدهی در بازی و رقابت جهانی آن، هیجان انجام بازی دوچندان خواهد شد.


گرافیک مناسب و خاطره‌انگیز، صدا‌گذاری منحصر به فرد، امکان خرید ابزارهای مختلف در داخل بازی، امکان رقابت با دیگر بازیکنان، امکان اشتراک امتیاز‌ها با دوستان از طریق فیسبوک، ده مرحله‌ی جذاب و چالش‌برانگیز، محیط‌های مختلف برای بازی کردن و وجود میوه‌ها و قدرت‌های منحصر‌بفرد، تنها بخشی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این بازی خاطره‌انگیز به حساب می‌آیند. برای دانلود این بازی، از لینک‌های زیر استفاده کنید.

دانلود از اپ استور اپلدانلود از فروشگاه ویندوز فوندانلود از گوگل پلی استور
منبع:زومیت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۴۱
M.Y