از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا
پیام های کوتاه

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

"فاش می گویم و از گفته ی خود دلشادم"
عاشق شیمی ام و از غم دل آزادم
جدول مندلیف گرچه ستون ها دارد
هفت سطرش به تناوب شده است از یادم
جدولی با صد و نه عنصر و هجده دسته
من از آن اصلی و فرعی به ستوه افتادم
سزیم و لیتیم و سایر قلیایی ها
به تشابه همگی سخت کنند امدادم
فلوئور با همه ی قدرت و بار منفی
نتوانست که بر خاک کند بنیادم
عشق سدیم به کلر کرد نمک را حاصل
نه به شیرینی آن شور زند فرهادم
نه طلا شد مسِ من با نظر شیخ حکیم
که من از قبل به آبکاری آن استادم
چون فلزات همه واسطه ی خیر شدند
لیک آهن به در آمد که کند آبادم
جیوه هم ملغمه ای ساخت برای دندان
بهر آن گاه که برخیزد اگر فریادم
من اگر بی اثرم خویش ملامت نکنم
لیک من با نئونِ گاز نجیب همزادم
این عناصر همه را دوست بدار ای بهـــــــار
هدیه ای در خورِ شیمی است مبارکبادم
چون دیمیتری ایوانوویچ چنین جدول ساخت
منِ شوریده به ناچار غزل سر دادم





پ.ن.:عاشق شیمی ام و از غم دل آزادم😍😍😍😍
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۶
pari delavar

یلدا بر همگان مبارک

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۵:۳۰
M.Y

پژوهشگران آزمایشگاه الکترونیک آلی در دانشگاه لینکوپینگ (Linkoping) سوئد توانسته‌اند به کاغذ‌ی دست یابند که توانایی ذخیره‌ی انرژی الکتریکی را در خود دارد. این ماده از نانوسلولوزها و یک پلیمر رسانا ساخته شده است. مقاله‌ای در مورد دستاوردهای این پژوهش در مجله‌ی ادونسد ساینس (Advanced Science) منتشر شده است. یک صفحه‌ی گرد به قطر ۱۵ سانتی‌متر و ضخامتی در حد چند دهم میلی‌متر می‌تواند به اندازه‌ی یک فاراد بار الکتریکی در خود ذخیره کند. این مقدار در واقع هم‌اندازه با مقدار ظرفیت سوپرخازن‌هایی است که امروزه در بازار وجود دارند. ماده‌ی ساخته شده می‌تواند دفعات بسیاری شارژ شده و مورد استفاده قرار گیرند.

در دنیای امروز تلاش‌ها برای گسترش انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر روبه‌روز در حال بیشتر شدن است و در پی آن باید روش‌های ذخیره‌ی انرژی هم به سمت بهینه‌شدن بروند و روش‌های جدید برای ذخیره‌ی انرژی باید با در نظر گرفتن شرایط متغیری همچون روزهای آفتابی و ابری، تابستان و زمستان و شب و روز گسترش یابند. خاویر کریسپین (Xavier Crispin) پروفسور الکترونیک آلی و یکی از همکاران پژوهش در این باره می‌گوید:

این لایه همانند خازن‌هایی کار می‌کند که از زمان‌های نسبتا دوری وجود داشته‌اند. کاری که ما انجام داده‌ایم این است که توانسته‌ایم این مواد را در سه بعد ساخت و توسعه دهیم. ما می‌توانیم صفحات ضخیم از این ماده هم بسازیم.

سایر پژوهشگران گروه از انستیتوی سلطنتی KTH، دانشگاه صنعتی دانمارک و دانشگاه کنتاکی هستند. این ماده که با نام کاغذِ توان (power paper) شناخته می‌شود در ظاهر همانند یک ورقه‌ی پلاستیکی نازک به نظر می‌رسد و پژوهشگران برای تفریح و درعین حال برای نشان دادن مقاومت آن، یک ساختار اوریگامی به شکل قو ساخته‌اند. شالوده‌ی ساختاری این ماده نانوسلولوزی است که به صورت فیبرهای سلولوز بوده و با استفاده از فشار بسیار زیاد آب این مواد به فیبرهای نازکی به ضخامت ۲۰ نانومتر می‌شوند. با حل کردن فیبرهای سلولوز در آب و در ادامه با افزودن پلیمرهای بارداری با نام (PEDOT:PSS) به محلول، در نهایت شاهد شکل‌گیری پوششی از پلیمرها روی فیبرها خواهیم بود. ژسپر ادبرگ (Jesper Edberg) دانشجوی دکترا و کسی که در انجام این آزمایشگاه با عبدااله مالتی (Malti) همکاری داشت در این باره می‌گوید:

در ماده‌ای که پس از این فرایند به دست می‌اید، فیبرها درون لایه‌های پلیمری بوده و مایع بین آنها همانند الکترودها عمل می‌کند.

ماده‌ی سلولزی‌پلیمری تازه ساخته شده توانسته است در میزان انتقال همزمان یون‌ها و الکترون‌ها یک رکورد جهانی جدید را به ثبت برساند که این امر در واقع توانایی شگفت‌انگیز این ماده را برای ذخیره انرژی نشان می‌دهد. از سویی این ماده زمینه را برای فراهم‌اوری و گسترش ظرفیت های ذخیره‌ی بیشتر فراهم ساخته است. بر خلاف باتری‌ها و خازن‌هایی که امروزه موجود هستند، این کاغذِ توان، از مواد ساده‌ای ساخته شده است؛ سلولوز تجدیدپذیر و پلیمرهایی که به سادگی در دسترس‌اند. همچنین این کاغذ سبک است و دارای مواد شیمیایی خطرناک یا فلزات سنگین نیست و در کنار همه‌ی اینها ضد‌آب هم هست. پروژه‌ی کاغذهای توان توسط بنیاد والنبرگ سرمایه‌گذاری شده است و کار پژوهشی آن از ۲۰۱۲ آغاز شده بود. پروفسور ماگنوس برگن (Magnus Berggren) سرپرست آزمایشگاه الکترونیک آلی لینکوپینگ می‌گوید:

مسئولین امر ما را برای انجام پژوهش‌هایمان آزاد گذاشته‌اند و نیازی به تحویل گزارش‌های طولانی به آنان نداریم. آنها به ما اطمینان دارند. با اینکه ما برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی زیر فشار هستیم اما زمان لازم برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب به ما داده شده بود.

کاغذ توان همانند خمیر کاغذسازی معمولی به نظر می‌رسد که در فرایند کاغذسازی این خمیر خشک می‌شود. چالش اصلی پژوهشگران، پیدا کردن یک فرایند ساخت در مقیاس صنعتی برای این کاغذ است. برگن درباره‌ی سرمایه‌گذاری این طرح گفت:

همه‌ی گروه‌های همکاری‌کننده روی هم رفته ۳۴ میلیون کرون از بنیاد پژوهش‌های استراتژیک سوئد دریافت کرده‌اند و هدف از این سرمایه‌گذاری این است که ما بتوانیم به پژوهش‌هایمان درباره‌ی یافتن روش‌های ساخت صنعتی خردپذیر ادامه دهیم. این سرمایه‌گذاری به منزله‌ی ماشین کاغذی برای کاغذ توان است.

چهار مورد از رکوردهای ثبت شده توسط این کاغذ در زیر آورده شده‌اند:

۱. بالاترین مقدار شارژ و ذخیره در الکترونیک آلی به مقادیر به ترتیب یک کلمب و ۲ فاراد.
۲. بالاترین مقدار جریان الکتریکی اندازه‌گیری شده در میان رساناهای آلی به اندازه‌ی یک آمپر.
۳. بالاترین ظرفیت برای انتقال همزمان یون‌ها و الکترون‌ها.
۴. بالاترین مقدار ترارسانایی (رسانایی سراسری) در یک ترانزیستور به اندازه‌ی یک سیمنز.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۰
M.Y



نمونه سوالات شیمی ترم اول زنجان ناحیه دو برای دانلود اینجا کلیک کنید




پ.ن:داریم از شیمی شیرین تر؟!😍😍😜

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۹:۲۵
pari delavar


مدت زمان: 2 دقیقه 55 ثانیه

منبع:معلّم آنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۷:۰۰
M.Y

پژوهشگران دانشگاه ساوث ویلز استرالیا روشی یافته‌اند که با آن می‌توان سلول‌های سرطانی را قبل از رشد و گسترش بیماری شناسایی کرده و سپس سلول‌های سرطانی شناسایی‌شده را از بدن خارج کرد. روش پیشنهادی برای فرایند انتقال سلول‌های سرطانی احتمالا باید شبیه سازوکار یک دستگاه دیالیز کلیه باشد. در این روش خون فیلتر خواهد شد و در این فرایند سلول‌های آلوده به سرطان از سلول‌های سالم جدا خواهد شد.

این روش توسط دکتر مجید ورکیانی (Majid Warkiani) از دانشکده‌ی مهندسی مکانیک و ساخت دانشگاه نیو ساوث ویلز پیشنهاد شده است و در واقع یک راهکار کم هزینه و در دسترس را برای آشکارسازی شمار اندکی از سلول‌های سرطانی در نمونه‌های خونی که دارای میلیون‌ها سلول سالم هستند فراهم می‌کند. در این راهکار سلول‌هایی که در اثر بازسازی تومور از تومور جدا شده و در خون حل شده‌اند جداسازی و ایزوله می‌شوند. این سلول‌ها که به اختصار با نام CTC شناخته می‌شوند، با جای گرفتن در روند جریان خون به جاهای گوناگون بدن رفته و سرطان را گسترش می‌دهند. روش ورکیانی با چرخش نمونه خون بیمار سرطانی سلول‌های ناسالم را از سلول‌های سالم جداسازی می‌کند و به این ترتیب آشکارسازی آنها بسیار آسان‌تر می‌شود.

بر اساس یاداشتی از دکتر ورکیانی در این زمینه می‌توان به این نتیجه رسید که روش آشکارسازی سرطان فرایند بی ضرری برای نمونه‌برداری مایع از بدن است که می‌تواند برای مقابله با هر گونه از سرطان‌های جامد همانند ریه، پستان، روده و ... به کار گرفته شود و نیازی به عمل جراحی نیست. در این فرایند می‌توان از یک نمونه‌ی اولیه‌ی به مقدار کم شروع کرد و در ادامه همین کار را روی کل خون فرد انجام داد. به این ترتیب در پایان کل خون فرد فیلتر می‌شود و همه‌ی سلول‌های سرطانی آشکار شده و سلول‌های سالم به بدن بازگردانده می‌شوند.

ورکیانی باور دارد که این روش می‌تواند عمر بیماران را طولانی‌تر کند و این بیماران برای اطمینان از زدایش تمام سلول‌های سرطانی می‌توانند یک دوره‌ی پاک‌سازی سرطان (cancer cleaning) را انجام دهند. این روش می‌تواند در زمینه‌ی راه‌های درمان سرطان تحول بزرگی به وجود آورد و پزشکان را قادر سازد که بتوانند برای سرطان به صورت پیوسته راهی پیدا کنند و در نهایت این روش منجر به تبدیل بیماری‌های کشنده به بیماری‌هایی قابل کنترل طی یک بازه‌ی زمانی طولانی شود. روش ورکیانی در حال حاضر در ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در حال طی مراحل خود برای کاربرد کلینیکی و درمانی است. پژوهشگران همچنین در حال همکاری با کمپانی کلیربریج بیومدیکز (Clearbridge BiloMedics) برای تجاری سازی این روش هستند.

منبع:زومیت

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۵
M.Y

امام على علیه السلام : پاکدامنى مرد به اندازه غیرت اوست.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 477 ، حکمت 47

متاسفانه دیده می شود حتی سردی هوا هم حریف غیرت های سرد بعضی از خانواده نمی شود یعنی آنقدر در بدحجابی خود مصمم هستند که به سردی و برودت هوا بی اعتنا هستند و مانند کاسب دست فروشی که بدون در نظر گرفتن وضعیت هوا مشغول فروش محصول است .

نمی شود فقط زن را عامل بی حجابی دانست چون در صورت کمبود غیرت مرد زن احساس مرد بودن می کند و لباسش را می پوشد و این مرد هست که باید روسری به سر کند و این روزها بازار فروش غیرت بس ناجوانمردانه داغ است . 



برگفته از سایت همیار مهدی (عج)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۰۶:۲۱
M.Y

به این تست ها توجه کنید دارای اهمیت بالایی هستند

علاوه بر دقت در پاسخگویی به آنان به شباهت ها و تفاوتهاشونم توجه کنید



۱-در عنصر های تناوب چهارم چند عنصر در آرایش الکترونی خود زیر لایه ی s نیمه پر دارند؟!

۱)۴

۲)۳

۳)۲

۴)۱


۲-در دوره ی چهارم جدول تناوبی بین عناصر واسطه چند عنصر با زیر لایه d10 وجود دارد؟!

۱)۳

۲)۲

۳)۴

۴)۸


۳-در دوره چهارم جدول تناوبی در چند عنصر زیر لایه d. کاملا پر است؟!

۱)۴

۲)۳

۳)۷

۴)۸



۴-در عناصر تناوب چهارم زیر لایهd لایه ظرفیت در چند عنصر نیمه پر است؟!

۱)۴

۲)۳

۳)۲

۴)۱


۵-در چند اتم از عناصر واسطه ی تناوب چهارم زیر لایه ۳d به ترتیب نیمه پر و پر شده است؟!


۱)۲،۳

۲)۳،۲

۳)۲،۲

۴)۱،۱


۶-در دوره چهارم جدول تناوبی چند عنصر در آخرین زیر لایه ی خود دارای دو الکترون هستند؟!

۱)۷

۲)۸

۳)۹

۴)۱۰



جواب ها در ادامه مطلب 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۸
pari delavar

دانلود سؤالات و پاسخ تشریحی شیمی کنکور از سال 85 تا 91 به صورت دسته بندی شده

 


 

در سه مجموعه سؤالات زیر، سوالات مطرح شده از کتابهای شیمی ۲ و ۳ و پیش دانشگاهی در کنکور سراسری ۷ سال گذشته به تفکیک فصل های کتاب آورده شده است که مجموعه ای بسیار خوب و مناسب برای استفاده معلمان در تدریس برای آشنا ساختن دانش آموزان با سوالات کنکور می‌باشد.

 

راهنمای دانلود

سوالات کنکور دسته بندی شده شیمی 2 سالهای 85 تا 91

سوالات کنکور دسته بندی شده شیمی 3 سالهای 85 تا 91

سوالات کنکور دسته بندی شده شیمی 4 سالهای 85 تا 91

پاسخ تشریحی و کلیدی کنکور شیمی 2 و 3 و 4 دسته بندی شده سالهای 85 تا 91

پسورد فایلهای فشرده : www.konkur.in


منبع:سایت کنکور

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۰:۲۱
pari delavar

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۷:۳۶
M.Y