از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا
پیام های کوتاه

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

با استفاده از چگالش بوز-اینشتینِ (BEC) اتم‌های فوق سرد،‌ ‌مشابه آزمایشگاهیِ تابش لیزر از یک سیاهچاله تولید شده است. این کار توسط جف اشتاین‌هاور (Jeff Steinhauer) در تکنیون اسرائیل انجام شده و می‌تواند مدرک محکمی بر وجود «تابش هاوکینگ» باشد. گرچه تعاریف موجود برای این مفهوم متعدد است و نوعی که نظریات انقلابی‌تری دارد هنوز مشاهده نشده است.

هنگامی که سیاهچاله‌های نجومی برای نخستین بار پیشنهاد شدند،‌ فکر می‌شد که آن‌ها کاملا سیاه و بدون مشخصه هستند. اما در 1974،‌استفان هاوکینگ نشان داد که نظریه‌ی میدان کوانتومی پیش‌بینی می‌کند که در اطراف افق رویداد سیاهچاله- نقطه‌ای که حتی نور هم نمی‌تواند از کشش گرانشی سیاهچاله فرار کند- جفت فوتون‌های به وجود می‌آیند. فوتونِ داخلِ افق «انرژی منفی» دارد و به درون می‌افتد. فوتونِ دیگر،‌ که انرژی مثبت دارد، فرار می‌کند. به این ترتیب،‌سیاهچاله باید تابش داشته باشد.

در افق: BEC مانند یک سیاهچاله لیز می کند

جیمز انگلین (James Anglin) از دانشگاه کایزرس لاترن در آلمان توضیح می‌دهد که چنین ایده‌ای شگفت انگیز است زیرا پیشنهاد می‌دهد که سیاهچاله‌ها مانند جسم سیاه با دمای معین رفتار می‌کنند. هاوکینگ همچنین نشان داد که،‌ در هندسه‌ی فضا-زمان،‌ سیاهچاله‌ها را می توان با سه مشخصه کاملاً تعریف کرد. به نظر می‌رسید این دو نتیجه حاکی از آن است که اصول بنیادی ترمودینامیک، که در آن دما به صورت میانگین انرژی در تعداد زیادی درجه‌ی آزادی تعریف می شود، نیاز به بازبینی دارند. انگلین می گوید، «تصور اینکه چطور چیزی که فقط سه عدد را به همراه اسمش دارد می تواند احتمالاً دما داشته باشد بسیار سخت بود. موضوع بالقوه به بازتعریف ترمودینامیک از طریق همراه کردنش با نسبیت عام و مکانیک کوانتومی مربوط می‌شد و همه را به هیجان آورد!». اما مسئله اینجاست که «دمای» همه‌ی سیاهچاله‌های شناخته شده کمتر از دمای تابش زمینه‌ی کیهانی خواهد بود که آشکار‌سازی چنین تابشی را در عمل ناممکن می‌کند.

سیال‌های در حال شارش

در 1981،‌ ویلیام آنروه (William Unruh) از دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان داد که معادلاتی که تابش هاوکینگ را پیش‌بینی می‌کنند باید در مورد امواج صوتی در شارش سیالات هم صادق باشند. اکنون، جف اشتاین‌هاور از BEC استفاده کرده است تا سیاهچاله‌ای را با دو افق شبیه‌سازی کند- یکی افق رویدادِ‌ اصلی و دیگری «افق داخلی». در کیهان‌شناسی،‌ این حالت وقتی می‌تواند رخ دهد که سیاهچاله در حال چرخش بوده یا بار داشته باشد. فوتون‌هایی که به درون سیاهچاله می افتند نمی توانند از افق داخلی عبور کنند،‌ پس بازتاب شده و به سمت افق رویداد اصلی بر‌می‌گردند- گرچه این پیشنهاد جای بحث دارد زیرا برای وقوع چنین اتفاقی فوتون‌ها باید با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کنند.

چون فوتون‌ها قادر نیستند از افق رویداد بگریزند،‌ بین دو افق رفت و برگشت کرده و یک موج ایستا را شکل خواهند داد. و در همین حال که به جلو و عقب می جهند،‌ انرژیشان نیز به طور افزاینده‌ای منفی می‌شود. به جهت بقای انرژی در مقدار صفر، ‌انرژی مثبت به شکل نوری تک بسامد با شدتی که تا ابد افزایش می‌یابد به خارج از افق رویداد ساطع شده و یک «لیزر سیاهچاله‌ای» می سازد.

سناریوی شبیه‌سازی اشتاین‌هاور بر این اصل تکیه دارد که برای امواج با طول موج نسبتاً‌ بلند، سرعت صوت در BEC کمتر از mms-1 1 است. اما صوت با طول موج‌های کوتاه می‌تواند سریع‌تر از این مقدار حرکت کند. او BEC را- اتم‌های روبیدیوم که تا خیلی پایین‌‌تر‌‌ از دمای K1 سرد شده و همه در یک حالت کوانتومی قرار دارند- با استفاده از یک پرتوی متمرکز شده‌ی لیزر، درون لوله‌ی بلندی قرار داد. آنگاه اجازه داد که این BEC در یک جهت شارش پیدا کند و آهنگ شارش را طوری کنترل کرد که در ناحیه‌ی بخصوصی از لوله چگالیده‌ سریع تر از سرعت موضعی صوت حرکت کند، در حالی که در اطراف این ناحیه آهنگ شارش در حد فروصوت باشد.

ناحیه‌ی فراصوت

در ناحیه‌ی فراصوت، فقط امواج صوتی با طول موج‌ خیلی کوتاه می‌توانند خلافِ جهتِ شارش منتشر شوند. به این ترتیب،‌ مدهایی با انرژی منفی تولید می‌شوند که نمی‌توانند از ناحیه‌ی فراصوت خارج شوند. چنین مدهایی به جلو و عقب می‌جهند و طرح موج ایستا را در BEC شکل می‌دهند که دامنه‌اش به مرور افزایش می‌یابد. در یک طرف ناحیه‌ی فراصوت، امواج صوتی کم فرکانس منتشر شده و دامنه‌ی آن‌ها تدریجاً زیاد می‌شود. طبق نظر اشتاین‌هاور، این امواج مشابه با تابشی هستند که در خارج از افقِ رویدادِ سیاهچاله تولید می‌شوند. گرچه این سیستم یک سیاهچاله‌ی واقعی نیست اما اشتاین‌هاور می گوید آزمایش «نشان می‌دهد که مکانیسم هاوکینگ کار می کند. اگر همین مکانیسم در یک سیستم کار کند، پس احتمالاً باید در سیستم دیگر هم جواب بدهد». ریناد پارنتانی (Renaud Parentani) متخصص سیستم‌های شبیه به سیاهچاله در دانشگاهِ de Paris-Sud هم تحت تاثیر قرار گرفته است. او می گوید،‌«دیدن اثر لیز،‌در واقع مشاهده‌ای غیر مستقیم- اما تقریباً سرراست- از اثر هاوکینگ است. زیرا لازم است اثر هاوکینگ وجود داشته باشد تا عمل لیز اتفاق بیفتد». اگرچه،‌ مدل اشتاین‌هاور به جای جسم سیاه پایدار و تابش کننده‌ای که هاوکینگ پیش‌بینی کرده بود، به سیاهچاله‌ای ناپایدار و منفجر شونده منجر می شود. انگلین امیدوار است که آزمایش‌های بعدی یا تابش جسم سیاه هاوکینگ را بازسازی کنند یا دیدگاه‌هایی کلیدی در مورد اینکه چرا نمی‌توان آن را شبیه سازی کرد به دست بدهند. به گفته‌ی انگلین،‌ «در این راستا، تحقیق حاضر یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در مطالعات مربوط به تابش هاوکینگ است که از آغاز تاکنون انجام شده است».

این پژوهش در Nature Physics به چاپ رسیده است.

psi.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۶:۴۸
M.Y

سال گذشته آزمایشگاه سرن از کشف ذره ابتدایی جدیدی به نام ذره هیگز خبر داد که منجر به کسب جایزه نوبل فیزیک شد، اما دانشمندان به تازگی مدعی‌ شده‌اند شاید این ذره بوزون هیگز نبوده و ذره‌ای شبیه آن باشد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از محاسبات نشان داده‌اند ذره‌ای که سال گذشته در شتاب‌دهنده ذرات سرن کشف شد، در واقع همان ذره مشهور بوزون هیگز بوده است. فیزیکدانان روی این موضوع توافق دارند که مرکز سرن ذره جدیدی را کشف کرد که هرگز تا پیش از آن رویت نشده بود، اما تحقیقات تیمی بین‌المللی از دانشمندان با همکاری دانشگاه دانمارک جنوبی نشان می‌دهد هیچ مدرک قاطعی مبنی بر این که ذره کشف‌شده همان ذره بوزون هیگز بود، وجود ندارد. این تیم تحقیقاتی مجددا داده‌های علمی مرکز سرن درباره ذره جدید را بررسی کرد.

«مادز تودال فراندسن»، دانشیار «مرکز کیهان‌شناسی و پدیدارشناسی فیزیک ذرات» در دانشگاه دانمارک جنوبی و یکی از محققان این تیم در این باره گفت: داده‌های سرن به طور کلی به عنوان مدرکی دال بر این موضوع تصور می‌شوند که ذره کشف‌شده همان ذره بوزون هیگز است. ذره بوزون هیگز می‌تواند این داده‌ها را توضیح دهد اما ما می‌توانیم این داده‌ها را از ذرات دیگر نیز به دست آوریم. وی ادامه داد: تحلیل جدید این احتمال که سرن، ذره بوزون هیگز را کشف کرده، رد نمی‌کند اما این احتمال هم وجود دارد که شاید این مولفه نوع متفاوتی از ذره باشد. در حال حاضر داده‌های موجود برای تعیین دقیق ماهیت این ذره به اندازه کافی دقیق نیستند.

دانشمندان معتقدند ذره کشف‌شده شاید ذره تکنی-هیگز (techni-higgs particle) باشد و این ذره همان طور که از نامش برمی‌آید، از جهاتی شبیه بوزون هیگز است. گرچه ذره تکنی-هیگز و بوزون هیگز در آزمایشات می‌توانند به آسانی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، آن‌ها دو ذره بسیار متفاوت هستند و به دو نظریه مختلف چگونگی شکل‌گیری جهان تعلق دارند. بوزون هیگز قطعه گم‌شد‌ه‌ای از نظریه‌ای موسوم به «مدل استاندارد» است. این نظریه سه نیرو از چهار نیروی موجود در طبیعت را توصیف می‌کند اما هویت ماده تاریک را توضیح نمی‌دهد در حالی که چنین ماده‌ای بخش اعظم جهان را توضیح می‌دهد. ذره تکنی-هیگز در صورت وجود، ذره‌ای کاملا متفاوت است.

تکنی‌-هیگز یک ذره ابتدایی نیست بلکه از تکنی‌کوارک‌ها تشکیل شده و این تکنی‌کوارک‌ها، مولفه‌های ابتدایی هستند. تکنی‌کوارک‌ها احتمالا به شیوه‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند و به طور مثال، ذرات تکنی‌هیگز را تشکیل می‌دهند در صورتی که ترکیبات دیگر شاید ماده تاریک را شکل دهند. آنچه سال گذشته در شتاب‌دهنده سرن کشف شد، یا ذره هیگز متعلق به مدل استاندارد است یا ذره تکنی‌هیگز سبکی است که از دو تکنی‌کوارک ساخته شده است.

«مادز تودال فراندسن» معتقد است داده‌های بیشتر مرکز سرن احتمالا تعیین می‌کنند که آیا ذره جدید بوزون هیگز یا تکنی‌هیگز است. در صورتی که سرن دارای شتاب‌دهنده قدرتمندتری باشد، باید قادر باشد تکنی‌کوارک‌ها را به طور مستقیم مشاهده کند. جزئیات این ادعای جدید علمی در نشریه Physical Review D قابل‌ مشاهده است.

bigbangpage.com

شبکه ی فیزیک هوپا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۶:۳۹
M.Y


عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا


عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس

 های از اسلحه های مدرن
عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس

 های از اسلحه های مدرن
عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا


عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

عکس های از اسلحه های مدرن - آکا

منبع:http://akafoto.akairan.com/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۶:۳۰
M.Y

وقتی ستارگانی 150 برابر اندازه خورشید منفجر می‌شوند، درخشان‌ترین منبع نوری در جهان را تولید کرده و در مدت چند ثانیه چنان انرژی در فضا منتشر می‌کنند که خورشید در کل عمر 10 میلیارد ساله خود قادر به تولید این مقدار است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، انفجار پرتو گاما درخشان‌ترین منبع نور در جهان است که نخستین بار در زمان جنگ سرد بصورت تصادفی کشف شد؛ اواخر دهه 1960 میلادی آمریکا از مجموعه‌ای از ماهواره‌های نظامی برای نظارت بر فضا و یافتن شواهدی از پرتو گاما از آزمایش هسته‌ای شوروی سابق استفاده کرد.

اما ماهواره‌ها موفق به یافتن پرتو گاما از منابعی در فاصله میلیون‌ها و میلیاردها سال نوری دورتر شدند.

وقتی ستارگانی 150 برابر اندازه خورشید منفجر می‌شوند، در مدت چند ثانیه چنان انرژی در فضا منتشر می‌کنند که خورشید در کل عمر 10 میلیارد ساله خود قادر به تولید این مقدار است که این میزان انرژی معادل 10 تریلیون تریلیون میلیارد مگاتن بمب است!

این انفجارها، پرتوهای تابشی پر انرژی موسوم به فوران‌های پرتو گاما (GRBs) را تولید می‌کند که به گفته اخترشناسان، قدرتمندترین شیئ در کائنات بوده و می‌توانند شانس یافتن حیات احتمالی در سیارات دیگر را از بین ببرند؛ حتی می‌توان عنوان کرد که نادر بودن حیات در سیارات دیگر ناشی از پاکسازی جهان هستی توسط فوران‌های پرتو گاما است.

آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما ESO در صحرای آتاکاما شامل 66 تلسکوپ رادیویی به قطر 12 و هفت متر است که برای کار در طول موج زیر میلی‌متری طراحی شده‌اند و می‌تواند برای مشاهده فوران‌های پرتو گاما مورد استفاده قرار گیرد.

فوران‌های پرتو گاما (GRBs) یک انفجار خیره‌کننده از تابش متشکل از پرتوهای گاما هستند که معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه یا حتی چند ساعت بطول می‌انجامند.

بر روی زمین، پرتو گاما از تجزیه رادیواکتیو عناصر تولید شده و برای موجودات زنده بسیار خطرناک است.

این پرتوهای فوق‌العاده شدید از اشعه گاما توسط قدرتمندترین نوع انفجار ستاره‌ای یعنی یک فرانواختر (hypernova) تولید می‌شوند.

فرانواختر نسخه جذاب از یک ابرنواختر – انفجار عظیم نور و انرژی در زمان انفجار یک ستاره ابر پر جرم – است؛ در زمان این انفجار، حجم انبوهی از پرتو گامای مضر با سرعت بسیار بالا به فضا پرتاب می شود.

این پرتوی مضر قادر به پاکسازی و استریل کردن جهان است و اگر در زمان تکامل یک جامعه روی دهد، در اینصورت شانس یافتن هوش فرازمینی در سیارات دیگر کمتر از حد تصورات قبلی خواهد بود که به این مسئله تناقض فرمی (Fermi paradox) گفته می‌شود.

باتوجه به درخشندگی بسیار زیاد، امکان مشاهده فوران‌های پرتو گاما از فواصل فوق العاده دورتر فراهم می‌شود. یک کهکشان منفرد، در هر 100 هزار تا یک میلیون سال یک انفجار داشته که در معیارهای کیهانی پدیده نادری محسوب می‌شود.

کهکشان راه‌شیری هرگز شاهد فوران‌های پرتو گاما نبوده و به احتمال زیاد یک فوران احتمالی در این کهکشان در فاصله 7500 سال نوری دورتر قرار دارد که فاصله ایمن برای زمین محسوب شده و در عین حال از درخشندگی کافی برخوردار است.

منبع:سایت فیزیک هوپا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۶:۲۸
M.Y

محققان مر کز پزشکی NYU نیویورک آمریکا موفق به ساخت اولین کروموزوم مصنوعی جهان و وارد کردن آن به مخمر شدند. ساخت کروموزوم مصنوعی گام بسیار مهمی در زمینه زیست شناسی مصنوعی و تولید میکروارگانیسم هاست.

دانشمندان موفق شدند نسخه اصلاح شده ای از یک کروموزوم کامل را در آزمایشگاه تولید کنند. کروموزوم ساخته شده تمام عملکرد های کروموزوم طبیعی را دارد و عملکرد آن با استفاده از کامپیوتر صورت می گیرد. در این روش از ۲۷۳۸۷۱ جفت رشته DNA که بهم گره خورده اند استفاده شده و ۵۰۰ تغییر مختلف در پایه آن انجام شده است تا فرآیندهای غیر ضروری حذف شد و در عوض فرآیند هایی نظیر رشد و تولید مثل امکان پذیر باشد.

دکتر جف بوکا، استاد دانشگاه جانز هاپکینز و مدیر این پژوهش گفت: فکر ساخت کروموزوم، در یک قهوه فروشی به ذهن او و همکارانش رسید: «تصادفاً گفتم که اگر بخواهیم می توانیم مخمر کروموزوم را تولید کنیم، ولی واقعا چه دلیلی دارد که بخواهیم کروموزوم بسازیم؟ همکارانم با شنیدن حرف من از خوشحالی بالا و پایین پریدند.» وی افزود، این پروژه گسترده ترین تغییر کروموزومی است که تاکنون انجام شده است و نقطه عطف آن، یکپارچه سازی کروموزوم در یک سلول مخمر زنده است. با استفاده از این روش به راحتی می توان پروتئین های DNA اضافی و به درد نخور را حذف کرد.

اما این تنها شروع یک کار بسیار دقیق و وقت گیر بود. آنها یک سال تمام بر سر این که چطور کروموزوم را بسازند که به وقت و پول هنگفتی که برای این کار صرف می کنند بیارزد، بحث می کردند. آنها تصمیم گرفتند ابتدا نسخه کروموزوم سه – یکی از کوچکترین خمیره های ۱۶ کروموزوم انسان – را بسازند. این کروموزوم حامل در حدود یکصد ژن است. دکتر بوکا می گوید او و اعضای گروهش به خوبی از مسائل اخلاقی که ممکن از در این زمینه پیش بیاید آگاهند. این اولین باری نیست که دانشمندان بخش بزرگی از ژنوم انسانی را «از پایه» می سازند.

به زبان ساده می‌توان کروموزوم‌ها را به بسته‌های مواد ژنتیکی تشبیه کرد که درون هستهٔ سلول‌ها ذخیره شده‌اند. و در واقع به شکل مولکول‌های DNA همراه با پروتئین‌ها هستند که به این بسته‌ها کروموزوم گفته می‌شود. این پژوهش، به سرپرستی جف بوکا، مدیر مرکز پزشکی موسسه سامانه های ژنتیکی دانشگاه نیویورک اجرا شده است و در آن، پژوهشگرانی از آمریکا، چین، استرالیا، انگلیس و سنگاپور همکاری داشته اند. اطلاعات بیشتر این خبر را در مجله بعدی بیگ بنگ منتشر خواهیم کرد.

bigbangpage.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۶:۲۷
M.Y

دوستان سلام؛

گفتم یک چند تا عکس به نقل از سایت آکا برایتان بگذارم:


جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا
جدیدترین اسلحه ها
جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا
جدیدترین اسلحه ها
جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

جدیدترین اسلحه ها - آکا

منبع:http://akafoto.akairan.com/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۶:۲۱
M.Y

سلام دوستان؛

از این که یک مدّت نبودم عظر خواهی می کنم.حقیقتش را بخواهید در گیر کار و درس و... بودم.

راستی تا یادم نرفته حتماً حتماً حتماً به مطالب نظر بدهید.

ممنون.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۶:۳۸
M.Y