از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا
پیام های کوتاه
۰۱ دی ۹۳ ، ۰۶:۰۳

پاد مادّه چیست؟

ضد ماده چیزی واقعی است، نه این که فقط در داستان های علمی تخیلی درباره آن نوشته شده باشد. گمانه زنی های زیادی درباره ضد ماده ها وجود دارد. ضد ماده، ماده ای است که بار الکتریکیش معکوس می شود...

ضد مادهضد ماده چیزی واقعی است، نه این که فقط در داستان های علمی تخیلی درباره آن نوشته شده باشد. گمانه زنی های زیادی درباره ضد ماده ها وجود دارد.

ضد ماده چیست؟

ضد ماده، ماده ای است که بار الکتریکیش معکوس می شود. ضد الکترون ها که «پوزیترون» نامیده می شوند، شبیه یک الکترونند اما با بار مثبت. ضد پروتون ها شبیه به پروتون ها هستند منتها با بار منفی. پوزیترون ها، ضد پروتون ها و ضد ذره های دیگر را معمولاً می توان در آزمایشگاه شتاب دهنده ذرات، مانند «سرن» اروپا ایجاد کرد و حتی می توان آنها را برای روزها یا هفته ها ذخیره کرد.

همچنین ضد ماده ضد نیروی جاذبه نیست. نظریه ای که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد این است که گرانش همان طور که در مورد ماده عادی رفتار می کند در رابطه با ضد ماده هم همان گونه رفتار می کند. البته این نظریه به صورت تجربی تأیید نشده است.

دانشمندان در حال حاضر به دنبال فناوری استفاده از ضد ماده برای مقاصد پزشکی و ساخت موشک های ضد ماده هستند. موشک ضد ماده به طبقه ای از موشک ها گفته می شود که قرار است از ضد ماده به عنوان منبع انرژی آنها استفاده شود. چندین طرح برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

در حال حاضر برای این که یک میلی گرم ضد ماده ایجاد شود به یک صد میلیارد دلار نیاز است. یک میلی گرم ضد ماده بیشتر از آن چیزی است که برای اهداف تحقیقاتی مورد نیاز است اما به این میزان برای برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ نیاز است. در نتیجه برای این که تولید ضد ماده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد لازم است این قیمت کاهش یابد.

آیا می توان از ضد ماده برای تولید انرژی استفاده کرد؟

هزینه انرژی ای که برای تولید ضد ماده مورد نیاز است خیلی بیشتر از انرژی ای است که می توان از واکنش ضد ماده دریافت کرد. در حال حاضر استفاده از راکتورهای هسته ای استانداردی که از مواد رادیو اکتیو به عنوان فناوری تولید انرژی بهره می برند در مقایسه با ضد ماده، برای تولید انرژی امیدوار کننده ترند. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشیم این است که در واکنش های ضد ماده -که در آن ضد ماده و ماده عادی به هم برخورد می کنند و انرژی آزاد می کنند، به همان اقدامات احتیاطی ای نیاز هست که در واکنش های هسته ای لازم است.

منبع: http://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/warp/antistat.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۱
M.Y

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی