از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا

ما قصد داریم در این وبلاگ مطالب جالب همه رشته ها را قرار دهیم تا شما نیز از آن لظّت ببرید.

از همه چیز و همه جا
پیام های کوتاه
۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۶

شیمی

"فاش می گویم و از گفته ی خود دلشادم"
عاشق شیمی ام و از غم دل آزادم
جدول مندلیف گرچه ستون ها دارد
هفت سطرش به تناوب شده است از یادم
جدولی با صد و نه عنصر و هجده دسته
من از آن اصلی و فرعی به ستوه افتادم
سزیم و لیتیم و سایر قلیایی ها
به تشابه همگی سخت کنند امدادم
فلوئور با همه ی قدرت و بار منفی
نتوانست که بر خاک کند بنیادم
عشق سدیم به کلر کرد نمک را حاصل
نه به شیرینی آن شور زند فرهادم
نه طلا شد مسِ من با نظر شیخ حکیم
که من از قبل به آبکاری آن استادم
چون فلزات همه واسطه ی خیر شدند
لیک آهن به در آمد که کند آبادم
جیوه هم ملغمه ای ساخت برای دندان
بهر آن گاه که برخیزد اگر فریادم
من اگر بی اثرم خویش ملامت نکنم
لیک من با نئونِ گاز نجیب همزادم
این عناصر همه را دوست بدار ای بهـــــــار
هدیه ای در خورِ شیمی است مبارکبادم
چون دیمیتری ایوانوویچ چنین جدول ساخت
منِ شوریده به ناچار غزل سر دادم





پ.ن.:عاشق شیمی ام و از غم دل آزادم😍😍😍😍
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۳۰
pari delavar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی